duminică, 7 decembrie 2014

Overhyped books & Gusturile se schimbă


Sal'tare! 

Am tot văzut pe bloguri discutat acest subiect şi-am urmărit şi destule clipuri făcute de bookbloggeri, tot legate de acest lucru. Şi pot spune că şi eu, de ceva vreme, cred că de pe la jumătatea anului, am început clar să mă gândesc la "overhyped books", sau pe româneşte "cărţi extrem de lăudate", dar care merită sau nu, aceste laude. 

Nu o să m-apuc acum să critic vreo carte sau serie, ci vreau doar să discutăm acest aspect. Cum spuneam, am văzut că gusturile mele în materie de cărţi s-au schimbat, odată cu înaintarea în vârstă şi maturizarea minţii *deja sun ca un adult:))* şi că unele serii pe care le-am iubit, şi pe care încă pe iubesc, dar nu aşa tare, nu mă mai atrag. 

Şi cred că asta e din cauza faptului că atunci când m-am apucat de ele, de serii, eram mult mai mică şi puteam foarte uşor să empatizez cu personajele, iar acum ele au nişte probleme şi nişte trăiri care eu nu le mai am sau mi se par uşor copilăreşti. Nu zic că nu-mi mai plac romanele pentru adolescenţi, dar doar am devenit mai selectivă şi mai pretenţioasă. Plus că citind zeci şi zeci de cărţi cu aceeaşi idee întoarsă şi învârtită şi mestecată cam începe uşor să ţi se ia. 

Dar mai e şi faptul, aşa cum ziceam, că atunci când m-am apucat de ele gândeam într-un fel, iar acum e altfel, şi normal că nu mai sunt aceleaşi sentimente între mine şi ele. Nu zic că dacă vouă vă plac e ceva rău, şi eu le-am iubit la vârsta voastră, şi ţin la ele şi acum, dar nu mult. Şi ca să dau şi exemple, ar fi trilogia Divergent, din care am citit doar primul volum, Instrumente Mortale, din care am citit primele cinci volume, Casa Nopţii, din care am citit primele şase volume, Vampirii din Morganville, primele şapte volume, Sânge Albastru, primele cinci volume, Născută la miezul nopţii, primul volum, Eu sunt numărul patru, primul volum etc. 

După cum vedeţi toate sunt cu şi despre adolescenţi, care au în jur de 14-16 ani, şi care află că sunt cine ştie ce creatură sau că au puteri sau povestea e vreo distopie, sau ajung sau locuiesc într-o lume/un oraş plin de diverse creaturi. Nu ştiu dacă m-am lăsat de ele pentru că timpul a trecut şi am uitat ce-am citit sau pentru că au început să mi se pare clişeice şi acum am alte cărţi ce mi se par mai interesante. Sau poate stilul scriiturii nu mă mai atrage. 

Pentru mine conceptul de overhyped books şi faptul că gusturile mi s-au schimbat se cam îmbină, pentru că aceste serii, şi multe altele, sunt foarte apreciate şi iubite, doar că mie acum mi se par foarte ok. Doar ok, ca să nu zic slabe. Şi sunt conştientă că mi-au plăcut atunci, dar acum nu-mi mai plac. Şi e normal că atunci când aud de ele până îmi crapă capul să mi se învârtă ochii mai rău ca o comedie. Văd acum anumite tipare şi clişee care atunci nu le luam în seamă sau nu voiam să le văd, pentru că-mi plăceau prea tare, dar care acum mă enervează şi mă fac foarte atentă atunci când încep o carte sau vreau să cumpăr una. 

Ştiu că mai mult am bătut câmpii aici, pentru că am prea multe în cap şi n-am ştiut clar ce şi cum să zic, dar cred c-aţi înţeles ideea. Sunt unele cărţi ce majorităţii plac, iar pe mine mă lasă rece, acum, iar dacă şi vouă vi se întâmplă aşa, cu acestea sau altele, eu va invit să lăsaţi comentarii şi să vorbim. 

Orice părere este acceptată pentru că suntem diferiţi, gândim diferit şi citim diferit! 

0 comentarii: