duminică, 29 iunie 2014

Doar cărțile populare sunt bune și cele necunoscute nu?


Sal'tare!

Am ajuns deja la a treia discuție și sincer, mie-mi face plăcere să scriu/vorbesc despre subiecte care mi se par mie interesante, însă n-am observat și răspunsuri de la voi. Să înțeleg că nu vă plac discuțiile sau ce spun eu or sunteți total de acord cu ce zic și nu mai aveți ce adăuga? Chiar ar fi drăguț, și aș vrea, să avem o discuție normală și nu doar eu să port un monolog. Dar în fine, nu tot ce ne dorim se și întâmplă. 

Azi, așa cum spune și titlul o să vorbesc despre cărțile populare și cele mai puțin populare, care-s mai bune, de ce, și cum popularitatea sau non-popularitatea unei cărți ne poate, sau ne influențează, părerea despre ea. 

Cu toții știm că sunt milioane de titluri în lumea aceasta largă și fiecare gen are autorii lui populari și/sau titlurile lui populare, lăudate și extra-lăudate, de parcă doar ele ar exista în acel gen sau doar acelea ar fi bune. Iar asta e bun și rău. De ce?

- e bun pentru că, dacă e prima dată când citești acel gen e posibil să începi cu un titlu foarte bun, care să-ți placă, din toate punctele de vedere, și să mai încerci apoi și alte cărți.

- e rău pentru că: 

- poți da peste o carte/serie foarte populară, ai auzit de ea pe goodreads, pe bloguri, pe youtube și unde se mai poate, ai toate părerile alea în minte când o începi și dacă nu-ți place ești dezamăgit; și se întâmplă acest lucru or pentru că acea carte nu era pentru ține și totuși, datorită popularității, ai încercat-o, or pentru că nu era bună deloc, deși era așa lăudată. 

-oamenii tind să-și lase ochii doar pe ce-i popular și sunt sigură că sunt și alte titluri bune, acolo undeva, însă puțini se aventurează să le caute. Pentru că au ideea aceea greșită că, dacă ceva nu e popular atunci nu e bun. Dar e o mare greșeală, pentru că nu toți avem aceleași gusturi, experiențe și idei ce ne fac o carte plăcută, și sunt iar o mulțime de romane care sunt populare și degeaba.

Ce încerc eu să spun, este faptul că n-ar trebui să ținem cont atât de mult de părerea majorității. Însă se întâmplă și fără să-ți dai seama. Și vă dau un exemplu: pe booktube, dar și pe bloguri, când apare o nouă carte recenziile încep să curgă; iar dacă două persoane, trei, zece, cincizeci, zic același lucru - că e genială, că merită, e super etc, atunci tu, auzind de la atâția oameni normal că încerci. Se poate întâmpla să nu-ți placă deloc. Sau să-ți placă foarte mult. Însă dacă n-ai fi auzit de la ei poate titlul ăla n-ar fi fost niciodată în ochii tăi și nu l-ai fi citit. 

Popularitatea unei cărți e o sabie cu două tăișuri, din mai multe motive: 

-poți descoperi titluri bune în noianul ăsta de romane și serii ce sunt peste tot și te bucuri de ceva de calitate.

-dai peste cărți foarte proaste, dar care sunt populare sau ți se par ție proaste, pentru că le-ai încercat doar de curiozitate, și ele n-aveau nicio legătură cu ce-ți place ție.

-cărțile ce nu-s populare și sunt foarte bune stau ascunse în umbră și nu vor fi niciodată la fel de strălucitoare ca celelalte dacă tu nu le cauți. Cum am mai zis, puțini oameni citesc ceva de care n-au mai auzit sau când caută pe goodreads sau alt site, acea carte a fost citită doar de un număr mic de persoane sau are păreri împărțite.

Nu o să m-apuc să vorbesc despre factorii ce fac o carte populară sau de ce altă carte e non-populară, pentru că deja cred că i-am atins în ce-am zis până acum. Dar o să mai spun câteva fraze despre propria experiență cu seriile populare și mai puțin populare. Să le luăm întâi pe cele populare.

În primul an când am descoperit blogosfera literară și mai apoi booktube, mi-am făcut o listă cu titlurile pe care le vedeam cel mai des. Eram foarte curioasă de ce sunt așa de lăudate și de ce toată lumea le iubește. Și uitându-mă acum în urmă, realizez că multe din acele serii le-am citit și le-am cumpărat doar pentru că le avea sau le citise toată lumea. Nu am stat atunci să mă gândesc dacă eu chiar le vreau. Și-n urma lecturii unele mi-au plăcut foarte mult, altele mai puțin și nici azi n-am înțeles de ce-și au acel statut, și cele câteva care au fost aruncate pe geam (metaforic vorbind).

Însă au fost și cărți pe care le-am găsit singură și le-am citit; am dat peste ele la bibliotecă, uitându-mă pe raft, fără niciun scop, pe net, când voiam să-mi comand câte ceva și iar nu știam ce, pur și simplu romane de care n-auzisem niciodată și nici acum nu aud de ele și mă face să mă simt tristă, pentru c-au fost geniale, foarte bune, interesante și intrigante. Însă sunt tristă, cum spuneam, pentru că nu sunt promovate, poate au pe net doar două recenzii sau niciuna. Și eu cred că merită mult mai mult, și poate sunt mai bune că ale cărți populare de-o mie de ori, zic eu. 

Și, ca să încerc să închei, pentru că această discuție poate ține până la infinit, un cititor ar trebui, atunci când vrea să citească ceva sau să-și cumpere, să caute sau să ceară părerea altora, dar tot el să ia decizia. Și știu că nu prea-s în măsură să spun asta, pentru că și eu am făcut greșeala de a urmă turmă fără să gândesc prea tare, însă acum m-am trezit. Știu că e tentant să citești ceva de care vorbesc toți și nu zic să n-o faci, dar gândește-te și dacă ți se potrivește, cu adevărat. Nu cumpăra sau citi ceva doar dacă e popular și atât. 

Plus că dacă ești un cititor adevărat și vrei mai mult de la lectură, caută singur titluri - de care n-ai auzit, peste care dai accidental. Acordă-le câteva minute și răsfoiește-le, citește descrierea, împrumută-le. Doar încearcă, pentru că n-ai ce pierde și e posibil ca acel titlul necunoscut să devină una din cărțile tale preferate. Eu cam așa am pățit când am citit Erebos, Minunea, Biblioteca umbrelor, Casă nopții și multe altele. Încearcă să nu vezi doar titlurile strălucitoare, ci uită-te și lângă ele sau în spatele lor.

Eu am ajuns acum într-un punct în care am obosit. N-am obosit să citesc, asta n-o voi face vreodată, însă am obosit să văd aceleași titluri mereu și mereu, zgâriindu-mi ochii, orice video aș deschide sau site, sau persoană ce-o aud. Pentru că îți dă impresia că doar acele cărți există, doar ele merită și nu altele. Plus că mi s-a luat să încerc romane populare și să nu se ridice la așteptările mele. Acum o să ziceți "păi da, dar nimeni nu te obligă să citești doar cărți populare". E adevărat, însă asta e tendința omului, de a vrea să pună mâna pe ce e popular și normal că și eu că cititor vreau să citesc și ce e popular. Mă roade curiozitatea, normal. Dar vreau și să iau cumva o pauză de la vârful aisbergului asta la care toți se uită, și să văd și alte părți din el.

Sincer, cumva mi-e dor de zilele în care citeam o carte doar pentru că-mi plăcea coperta, titlul sau cum sună. Mi-e dor să citesc ceva fără să cam știu la ce să m-aștept, fără părerile altora ce involuntar îmi răsar în minte, fără să știu că acea carte e una populară sau nu. Promovarea cărților, recenziile, sfaturile, nu-s un lucru rău și eu nu asta încerc să spun aici, în discuția asta ce deja seamănă cu o godzilla,  dar cumva răpesc din plăcerea lecturii. Nu toate cărțile mai au acel mister și nu toate mai sunt egale. Acum deja dacă o carte apare ai șansă ca-n minim câteva zile să știi dacă merită, despre ce-i vorba, ce puncte slabe are etc. Și cumva cititorul a ajuns un om confortabil și comod care pune ochii doar pe ce se vinde sau pe ce citesc toți. Cred c-ar fi bine să fim și mai individualiști uneori, să citim ce ne taie pe noi capul și nu doar să mai adăugăm un om la grămada aia ce lecturează doar popularitatea și ce-i pe val.

Iar eu mi-am propus ca-n această vara asta să fac - să citesc, mare parte, cărți care m-atrag pe mine, care-mi plac și nu doar pentru că-s populare. Însă nimeni nu zice că poate vreuna din ele nu se va nimeri să fie populară. Vreau să citesc orice mi-atrage atenția și consider eu bun, să iau și din cele populare și din cele necunoscute și să descopăr. Mi-e dor de o gură de aer proaspăt și de-o plimbare în necunoscut.

V-aștept să vorbim în comentarii sau pe facebook. Puteți să-mi spuneți părerea voastră despre orice am spus eu în acest post sau pur și simplu să răspundeți la întrebarea din titlu - doar cărțile populare sunt bune și cele necunoscute nu? Și vă felicit dacă ați avut răbdarea să citiți postul întreg, iar dacă ați renunțat de la început sau de la jumătate îmi pare rău. Însă e un subiect despre care de mult voiam să vorbesc și au fost cam multe de zis.


Lectură plăcută și citiți ce vreți voi! : )

1 comentarii:

Unknown spunea...

Trebuie sa recunosc ca si eu fac mai mereu greseala asta. Am tot timpul impresia ca imi pot da seama cum este o carte in functie de review-urile pe care le are, iar ultimele 3 carti pe care le-am citit nu m-au impresionat deloc, desi pe cam toate site-urile erau high rated si chiar nu intelegeam de ce le lauda atat lume. In acelsi timp am si senzatia ca daca o carte nu e chiar atat de citita poate nu e buna si ca atare nu o cumpar, si asa ma vad inapoi la cartile populare alegandu-mi una pe care sa o ciesc.
Deci la intrebarea ta voi raspunde din pura experienta: nu. Multe carti populare catalogate ca fiind bune m-au degamagit, nu doar pe mine, pentru ca in general cer si parerea prietenilor. Sunt sigura ca sunt multe carti care asteapta sa fie descoperite si care nu sunt la fel de cautate, dar care in esenta sunt mult mai interesante decat nebuniile cu vampiri si varcolaci si ce mai este acum la moda.